Mononomie: Renteloze publieksbanken

Dag allemaal! Ik vind het erg jammer dat Diem25, of heet het nu European Spring? (Confused), in Nederland geen kandidaten heeft opgeleverd voor de verkiezingen in 2019, terwijl Volt gisteren royaal is gelanceerd bij Pauw. Is bekend waarom dit niet gelukt is? Ik zie dat in Europees verband wel gepleit wordt voor publieksbanken, maar zonder dat iemand rept over de ontwrichtende gevolgen van rente. Ik heb dit stuk helaas nog steeds niet in het Engels vertaald, daarom maar hier geplaatst: https://ietsist.wordpress.com/ Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden? Dit is bij uitstek iets dat Europees gelanceerd zou kunnen worden, namelijk.

DiEM25 is the movement. European Spring is the coalition of parties pushing the common Green New Deal program. But both are linked to each other.

I know it’s unfortunate there are no ES parties or a DiEM25 party in the Netherlands. There are many factors why we couldn’t run there. First, it could be laws restricting us. I don’t know how it is in Holland. In Belgium we needed more than 10k signatures to be approved. In Italy it’s more than 150k signatures. Second, no parties there are willing to join ES in adopting the program. Third, DiEM25 recently formed its Dutch National Collective in January. We might not have enough members in Holland so it would have been difficult to run there. Lastly, in the meantime you could spread the message of our GND and call for Dutch politicians to sign our pledge.

GND in Dutch

In English

Call your politicians to sign the pledge
https://www.gndforeurope.com/

I’ll take a look at your proposal.

Hallo imme_t,

Hoewel je vraag en het onderwerp niet helemaal overeen komen vind ik dat je wel recht hebt op een antwoord. Mijn naam is Piet-Hein Felix en ik ben één van de mensen die in het NC gekozen is in Januari van dit jaar. Maar wat ik hier schrijf doe ik op persoonlijke titel. Er zijn meerdere redenen waarom we geen politieke vleugel van DiEM25 in Nederland hebben:

*Ten eerste: we hebben simpel weg de boot gemist, doordat we in onze naïviteit de verkeerde beslissingen genomen hebben en sommige beslissingen te lang voor ons uit geschoven hebben.

*Ten tweede was er onvoldoende geld en is er onvoldoende steun vanuit de achterban en vanuit de beweging om een fatsoenlijke campagne op te zetten, dit is geen vingerwijzing maar een constatering.

*Ten derde konden de NC leden onderling het ook niet eens worden over de te volgen weg.

Dit heeft er toe geleid dat:

één deel van de verkozen NC leden zich heeft terug getrokken,
één deel zich heeft aangesloten bij “In de Regio” en de Piratenpartij om zo toch het DiEM25 programma uit te dragen maar dan onder een andere vlag en er is
één deel wat probeert de boel draaiende te houden om op een later tijdstip toch een politieke vleugel op te richten maar zich nu vooral bezig te houden met het uitbreiden van de achterban door bijeenkomsten en Social media campagnes.

Ik behoor tot de laatste groep en ben nu actief in DSC_Utrecht en probeer samen met nog enkele “Die Hard” vrijwilligers op het internet de zaak weer nieuw leven in te blazen. (Mocht je interesse hebben om ons te helpen meld je vrijblijvend aan bij [email protected] en dan stuur ik een uitnodiging en handleiding voor onze Mattermost communicatie/forum omgeving)

Met vriendelijke groet,

Piet-Hein Felix
DiEM25 NL NC Communicatiecommissie